Civieltechnisch Advies & Management

 

InVra Plus

DE TOEKOMST VAN HOUTEN BRUGGEN, DUURZAAM EN INNOVATIEF!


Nederland heeft als waterrijk land een lange traditie voor wat betreft het bouwen van bruggen.Van de bomen over beken, de knuppelpaden door de moerassen en de eerste grote houten bruggen gebouwd door de romeinse legers zijn we in de 20ste eeuw overgestapt van hout & steen naar beton & staal. Houten bruggen werden eigenlijk alleen nog maar gebouwd als constructies voor licht verkeer en dan bij voorkeur van een houtsoort met een hoge duurzaamheidsklasse.

 

Maar dat gaat veranderen!

Tropisch hardhout met een hoge duurzaamheidsklasse begint steeds schaarser te worden. Bovendien heeft tropisch hardhout als constructief kenmerk dat het alleen doormiddel van boutverbindingen tot een constructie met een grote lengte te maken is. Er moet dus gezocht worden naar alternatieven.

 

Op initiatief van de projectorganisatie Blauwestad heeft InVra plus samen met Architectenbureau de Zwartehond een aantal houten bruggen ontwikkeld die in Blauwestad gebouwd zijn door de firma Schaffitzel uit Schwäbisch Hall. De filosofie achter deze bruggen is dat men met hout van een lage duurzaamheidklasse door lamineren en slim detailleren, bruggen met een hoge levensverwachting kan construeren. InVra plus, de Zwartehond en Schaffitzel hebben, vanaf 2005, de koppen bij elkaar gestoken. Het resultaat, een aantal gelamineerde vurenhouten bruggen die geschikt zijn voor de (vroegere) verkeersklassen 300 en 450. Ook is een fietsbrug met een lengte van 72 meter aangelegd.

 

Sinds 2012 jaar hebben deze bruggen er twee zusjes bij. Het bijzondere van deze bruggen, en een primeur in Nederland, is dat ze uitgevoerd zijn met houten liggers die constructief verbonden zijn aan het betondek, volgens de zogenaamde HBV methode. De bruggen hebben een zeer rank uiterlijk gekregen met twee golfvormige liggers als dragende elementen. Samen met het betondek vormen deze gelamineerde elementen een T-ligger. Het betondek steekt zover buiten de houten liggers uit dat de overkraging als het ware een luifel vormt en de houten ligger beschermt tegen regen. Dit mag conform de geldende bouwnormen beschouwd worden als een overdekte constructie en is een goed voorbeeld van duurzaam detailleren met hout.

 

Voor de projectorganisatie Kenniscampus Leeuwarden zijn door InVra plus samen met Schaffitzel drie bruggen VK 450 ontwikkeld en gebouwd. Het betreft hier liggerbruggen met plankenbekleding en een houten dek bekleed met gietasfalt. De bruggen zijn goed in de smaak gevallen en in 2011 kwam het verzoek om een grotere brug voor fietsverkeer te ontwerpen, passen bij de drie geleverde bruggen. Dit keer werd gevraagd ook de vormgeving zelf te ontwikkelen.

 

De planken bekleding van de drie geleverde bruggen hebben de inspiratie gegeven om de nieuwe brug het uiterlijk van een uit het water getild Vikingschip te geven. Deze lage, brede en lange schepen hadden een romp bestaande uit dunne, smalle planken op dunne spanten om zo licht mogelijk te zijn, veel bemanning en lading te kunnen vervoeren en met weinig diepgang toch snel te blijven.

 

De nieuwe brug krijgt dezelfde vormkenmerken, een betonnen dek en een dragende kern van één gelamineerde ligger. Een slanke constructie die veel doorzicht geeft en genoeg ruimte bied voor wandelaars , fietsers en kijkers. Naar verwachting zal deze brug in het voorjaar van 2013 gereed zijn.

Hoofdmenu