Civieltechnisch Advies & Management

 

HSL Tunnel

In de categorie Projectmanagement Civiel .

Opdrachtgever: Consortium Bouygues TP SA
Koop Holding Europe b.v.
Opdracht: Het ontwerp en de realisatie van de Groene Hart-tunnel voor de HSL-lijn Amsterdam - Parijs
Locatie: Bouw tunnel bij Leiderdorp;
Bouw tunnelboormachine in Frankrijk (NFM);
Prefab fabriek voor tunnel elementen in België nabij Luik speciaal voor het project gebouwd.
Specifieke kenmerken:

Referentie ontwerp was een "bi-tube" constructie het consortium heeft een alternatief aangeboden, een zogenaamde "mono-tube" constructie;
Lengte ca. 7 km met een diameter van 14.50 meter.

Een budget van € 500 miljoen

Uitdagingen: Het project binnen de gestelde termijnen te realiseren.
Praktische oplossing: Transport van TBM vanaf haven Rotterdam naar de bouwplaats zoveel mogelijk via het water met een tijdelijke Ro-Ro aanlandingsplaats in de Wijde Aa.
Werkzaamheden: Projectmanagement laatste fase aanbesteding proces;
Coördinatie consortium met opdrachtgever (Verkeer & Waterstaat);
Projectmanagement inpassing N46 (totaal 25 miljoen euro);
Lid Raad van Bestuur, belast met onderhandeling contractwijzigingen;
Namens Raad van Bestuur contactpersoon voor de arbitragecommissie en de juridische afwikkelingen;
Omgevingsmanagement en vergunningenmanagement;
Coördinatie kwaliteitssysteem en risicomanagement.
Project periode: 1999 tot en met 2005
Bijzonderheden: De tunnel was op dat moment de grootst geboorde diameter ooit geboord in vergelijkbare ondergrond. Het is de eerste boortunnel met zogenaamde "vlakke voegen" tussen de onderlinge elementen waardoor spanningscheuren worden vermeden. Bouygues heeft het totale ontwerp, de bouw van de tunnel en bijkomende werken voor haar rekening genomen en Koop Holding Europe de civieltechnische werken (grondwerk en verhardingen) verdeling circa 85% om 15%.

 


Terug naar het overzicht

Hoofdmenu