Verbinding leggen tussen esthetiek en techniek. Een brug slaan tussen wens en mogelijkheden. Delfzijl heeft weer verbinding met zee. Het is volbracht.
Het sluitstuk van het project Marconi Buitendijks is een 65 meter lange houten brug. De fiets- en voetgangersbrug over de Oosterveldweg verbindt het centrum van Delfzijl (plein De Vennen) met de nieuwe boulevard en het nieuwe strand. De door Next Architecten vormgegeven brug vormt het sluitstuk van het project Marconi Buitendijks en zorgt voor de verbinding tussen het wad en de stad.
Inclusieve toegankelijkheid
Iedereen die wel eens een rolstoel of een kinderwagen heeft geduwd, weet wat een uitdaging een brug kan vormen. Dat geldt helemaal als je jezelf voortbeweegt met behulp van een rollator, scootmobiel of rolstoel. Vaak is er een trap die overwonnen moet worden of een te steile helling. Wij vinden dat zoveel mogelijk mensen moeten kunnen genieten van de schoonheid van het wad. Daarom is bij het ontwerp goed nagedacht over inclusiviteit. Het hoogteverschil van tien meter tussen de nieuwe dijk en de brug wordt langzaam overbrugt, zodat het hellingspercentage gebruiksvriendelijk blijft. Geleidelijnen helpen mensen met een visuele beperking om met vertrouwen de brug te gebruiken en hun weg te vervolgen. Mocht je liever de trap nemen, die is er ook. Met een knipoog naar het verleden. Aan de kant van plein De Vennen heeft de trap de vorm van de oude Vesting van Delfzijl.
Fun facts
In deze brug is ongeveer 150 m3 hout verwerkt, waarvan circa 700 m2 Accoya hout voor de bekleding van de buitenkant. Voor het frame is zo’n 35 ton staal gebruikt. De brug is grotendeels in Duitsland geconstrueerd. Vervolgens is de brug aan haar reis van Schwäbisch Hall naar Delfzijl begonnen. In drie nachten zijn de delen over de weg op grote trailers vervoerd. Eenmaal aangekomen in Delfzijl kunnen de delen worden geassembleerd. Het eerste deel -dat niet over het spoor gaat- is in de afgelopen weken geplaatst. Het grootste deel van circa 37 meter is op het terrein van Wagenborg in elkaar gezet. Omdat dit gedeelte over het spoor komt, is het op zijn plek gehesen op een moment dat er geen treinen rijden.
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring krijgt. Door gebruik te maken van onze website gaat u akkoord met ons Cookiebeleid.