Bijzondere verhardingsconstructies bij Danone Nutricia

  1. InVra plus
  2. /
  3. Projecten
  4. /
  5. Bijzondere verhardingsconstructies bij Danone Nutricia

De werkzaamheden voor de nieuwe voedingsmiddelenfabriek van Danone Nutricia in de gemeente Cuijk verlopen voorspoedig. InVra plus maakt het ontwerp voor de terreinverharding. Bij de aanleg van de ondergrondse infrastructuur speelt InVra plus een belangrijke coördinerende rol.

Er is volop gebouwd langs de A73 in het dorp Haps, gelegen in de gemeente Cuijk. De aanbesteding voor de civieltechnische werkzaamheden is een feit en de aannemer ging van start met de eerste werkzaamheden voor de ingebruikname van het terrein.

InVra plus leverde het definitief terreinontwerp aan in in het eerste halfjaar van 2017. De belangrijkste onderdelen waren; het bepalen van de meest geschikte verhardingsconstructies; het garanderen van 100% infiltratie van regenwater op eigen terrein bij extreme neerslag en het ontdoen van het regenwater van vervuilingen voorafgaand aan de infiltratie in de ondergrond.

Wat doen we met het regenwater?

De vraag hoe we omgaan met regenwater wordt bij terreinverharding steeds belangrijker. InVra plus kiest hier voor twee hoofdonderdelen: waterpasserend en niet-waterpasserend. Het parkeerterrein is ontworpen met waterpasserende verharding, waardoor voor de fundering speciale keuzes moesten worden gemaakt. Zo wordt er kalksteenslag als fundering gebruikt en worden diverse verhardingslagen met doeken van elkaar gescheiden zodat de holle ruimte gewaarborgd blijft. De niet-waterpasserende verharding watert af in de berm of, in de meeste gevallen, naar een HWA-riool.

Het regenwater wordt gebufferd in infiltratiekratten. Hier infiltreert het water binnen twee tot drie dagen. Het veld van RifoFill kratten heeft een oppervlakte van 4000m2 en een inhoud van 1.325.000 liter water. Het water wordt eerst ontdaan van verontreinigde deeltjes en olie en vet. Hiervoor worden SediPipes toegepast, lange buizen waarin de verontreinigde deeltjes bezinken of opdrijven. Zo houden we de ondergrond en het grondwater schoon en vergen de infiltratiekratten minder onderhoud.

Omdat de wegen intensief worden gebruikt door zwaar vrachtverkeer vindt op het terrein veel wringing plaats. Dit verhoogt het risico op schade aan de asfaltverhardingen. Om dit te voorkomen wordt het bindmiddel Sealoflex toegepast.

Coördinatie kabels en leidingen

InVra plus heeft een coördinerende rol bij de aanleg van de ondergrondse infrastructuur. Het terrein bestaat uit een aantal leidingstraten die de aan- en afvoer van grondstoffen en energie faciliteren. Denk aan middenspanningskabels, water- en gasleidingen en aan leidingen voor de afvoer van proceswater onder druk of vrij verval. Ook worden er enkele kilometers aan elektriciteitskabels aangelegd voor de openbare verlichting en glasvezel voor communicatie tussen de verschillende bouwdelen.

InVra plus verzamelt alle gegevens op een tekening en stuurt daarmee de aannemer aan om de sleuven te ontgraven waarin de kabels en leidingen worden verwerkt. Deze coördinerende rol voerden we uit in opdracht van Danone Nutricia. Deze coördinerende rol hebben we vervuld tot de definitieve realisatie van de terreininrichting.

Uitgevoerde werkzaamheden


Neem contact met ons op

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring krijgt. Door gebruik te maken van onze website gaat u akkoord met ons Cookiebeleid.