InVra plus heeft samen met aannemer Oosterhuis het ontwerp voor de onderbouw van opstelterrein De Vork gemaakt. Dit is een parkeerterrein voor de treinen die niet gebruikt worden voor de dienstregeling. InVra plus verzorgt de ontwerpwerkzaamheden, het uitvoeren van kwaliteitscontroles en het doen van metingen.
Met het storten van 320.000 m³ zand heeft aannemer Oosterhuis een stevige basis gelegd voor opstelterrein De Vork in de gemeente Groningen (Haren). De aanleg van het nieuwe opstelterrein is onderdeel van de ambitieuze renovatie van hoofdstation Groningen, waarvoor de werkzaamheden in 2020 van start zijn gegaan.
In het geotechnisch ontwerp van InVra plus is een voorbelasting opgenomen. Voordat de grote hoeveelheid zand aankwam op de plek van bestemming, had het al een flinke reis achter de rug. Maar wel een bijzonder duurzame reis met een MKI-waarde die goed scoorde bij de aanbesteding. Vanuit de Waddenzee werd het zand op een schip geladen, waar het vervolgens werd gespoeld. Zo’n vierhonderd schepen vervoerden het zand naar Groningen. Bij het Winschoterdiep ging het zand via een grote trechter de kiepwagen in, waarna het nog een kleine vijfhonderd meter vervoerd werd naar het toekomstige opstelterrein.
Naast het opstelterrein wordt het ontwerp van het landschappelijke inpassingsplan in opdracht van de aannemer middels een UAV-gc contract door InVra plus verder technisch uitgewerkt in waterhuishouding, houtconstructies (vlonders en wandelbruggen) en groenontwerpen met bijenhotels. Daarna gaat Oosterhuis aan de slag met het landschap. Eerst legt de aannemer een aarden wal aan waarna bomen worden geplant. Lopende de uitvoering van het project heeft InVra plus aanvullend in een tijdsbestek van drie weken een DO en UO gerealiseerd voor het maken van een spoorovergang naar het opstelterrein, inclusief het verzorgen van de benodigde vergunningen.
De tijdsdruk was enorm, doordat een aantal percelen niet in eigendom is en het spoor vanwege gepland onderhoud maar één weekendafsluiting voor treinverkeer had. Om de planning te halen, hebben we onze kennis van de omgeving en vergunningenprocedures volop benut. Mede daardoor is het Oosterhuis gelukt om de spoorwegovergang in het voor onderhoud geplande weekend te realiseren.
InVra plus controleert het chloridegehalte, de korrelverdeling en de zandverdichting van het zeezand. Daarnaast houden we de zettingen van het opgebrachte zand in de gaten door zakbakens. Maar ook het monitoren van de spoorstaven in en nabij de spoorwegovergang waar het zand per as werd getransporteerd is door InVra plus verzorgd. Dit doen we door tijdens een buitendienststelling reflectoren op de spoorstaven te plakken, zodat deze vanaf een afstand konden worden ingemeten.
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring krijgt. Door gebruik te maken van onze website gaat u akkoord met ons Cookiebeleid.